Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P95e62t26r 59A76g38u43l75á83r 4927408670704

Proč by v 21. století neměl mít nějaký národ právo na samostatnost? Všude se mluví o lidských právech, jsou kvůli nim rozvraceny a bombardovány fungující státy. A ejhle, uprostřed Evropy to neplatí? Uprostřed Evropy, která se snaží být příkladem celému světu mimojiné tím, že zve a živí miliony migrantů?

+1/0
5.10.2017 12:24
Foto

V11o86j72t64e56c14h 39P59á22n64i40k 15S31r14. 5881651374947

Keby nešlo o tak vážnu tému napísal by som, že ste ma pobavili s tým slovným spojením "pokus o puč".

Španielsky súd predsa rozhodol, že referendum odporuje ústave. O účasti na referende nerokoval a teda ani nerozhodol!

Podľa toho, čo sme videli (ako štátna polícia ťahala ženy za vlasy a zo schodov zhadzovala i starcov) to skôr vyzeralo, že puč robí Madrid. Lebo puč sa vždy presadzuje skôr násilím, ako dohodou. Čo myslíte?

+2/0
5.10.2017 8:38

Z91d50e98n96ě87k 94S32t79r91n34a38d 1195680736359

Norimberské zákony také posvětil demokraticky zvolený říšský sněm a měly v té době podporu většiny obyvatel Německa. Mění to něco na tom, že šlo o zrůdné potlačení práv jedné skupiny obyvatel?

+3/0
5.10.2017 7:17

Z62d45e40n77ě45k 62B31e85r68á24n18e71k 2648405856432

No, král se vyjádřil, zvolil tendenční projev, zahodil práva Katalánců. Katalánci mají právo se svobodně rozhodnout jak a s kým chtějí žít!

+3/0
5.10.2017 6:13

J84a67n 38P46a26v13e11l 8883832698346

Z autora se mi chce zvracet.

Nicmene, musi se zde rict, ze se zde stretla dve rovnocena prava. Pravo na samostatnost a pravo na udrzeni celistvosti statu. Pokud se sejdou jakz takz rozumni lide, da se to resit. Zde se bohuzel nesesli ...

+8/0
5.10.2017 0:48

V33l46a35s83t54i70m40i95l 51K52r34a59u58s 3383284234383

Ta králova řeč byla přesně to, co měl španělský král v daném okamžiku udělat. Pokud katalánští politici přesto vyhlásí nezávislost Katalánska, nikdo v Evropě ji neuzná. Francouzský prezident Macron to už víceméně vyhlásil otevřeně (Francie má Katalánsko za humny), ostatní evropští politici to těm katalánským říkají nejspíše důvěrně. Katalánský premiér si teď nejspíše užívá pár okamžiků své Hérostratoské slávy.

0/−2
4.10.2017 22:19

V72á86c59l24a60v 48Z93e34l11i44n87k45a 2412380883602

No, řekl bych, že hašení ohně benzínem působí sice na první pohled jako novátorská taktika, ale v konečném důsledku je to nebepečná hovadina. A je nanejvýš smutné, že to zkouší jak centrální vláda tak král. Mám takové nepříjemné obavy, že možná právě vidíme začátek konce Španělska tak, jak jej známe nyní. A co hůře, svou tvář vydatně ztrácí i EU. Kdekomu kecají do zásahů policie a dalších věcí, a tady tváří v tvář excesům ruského nebo běloruského stylu je ticho po pěšině. Katalánko neuznají, ale odpadlíky od Británie vezmou s otevřenou náručí. Myslíte si, že potom bude ještě někdo ten sbor bruselských šašků brát na mezinárodím poli vážně? Já se obávám, že ne.

+5/0
4.10.2017 22:28

V92l96a61s31t88i34m27i92l 98K89r90a41u42s 3773874874843

Váš názor o hašení ohně benzínem považuji za nesmyslný. Španělská vláda a úřady musí na situaci v Katalánsku nějak reagovat. Zdejší chytráci jim radí: "Nedělejte nic, jinak se Katalánci ještě více naštvou." Přitom teď si teď katalánské úřady počínají zcela svévolně a s Madridem nekomunikují.

Co se týče EU, tak se mi rovněž nelíbí dvojí metr podle toho, kde k separatistickým tendencím dochází - jeden metr pro východní Evropu a Balkán, jiný pro staré země EU.

0/0
5.10.2017 11:00

T87o59m20á82š 74T18a84t85í88č29e69k 5940172150208

Souhlasím. Dovolím si vyjádřit názor, že Katalánci jsou u romantičtěji založených jedinců pořád ještě vnímání jako tehdejší bojovníci proti diktatuře, zatímco oni ve svém - dnes už "neo"-marxismu jsou představitelé diktátu.

+1/−1
4.10.2017 21:21

K94a69r96e44l 31K61u17č83e62r42a 7305611583120

Upřímně. Jste provokatér nebo idiot?

+6/−3
4.10.2017 21:00

P91a68v66e10l 57H56o50r39á49k 8201323525452

On o sobě dokonce píše, že se podobnými věcmi nepřímo živí.

+1/−2
4.10.2017 21:12

T12o44m96á33š 13T82a85t31í47č18e90k 5520632360518

Na rozdíl vod tebe, člověk, které ví, o čem píše, umí se vyjadřovat i chovat.

+1/0
4.10.2017 21:22

V36á29c42l87a33v 36Z85e36l11i38n16k57a 2622540403562

Tak proč do boha píše takové hovadiny? Jako kdyby doktor hlásal léčení výronu v kotníku amputací a úplavice projímadlem.

+2/0
4.10.2017 22:31

T34o98m18á70š 80T27a44t96í57č75e26k 5700302570198

Na to stačí nahlížet velice jednoduše: katalánští přívrženci odtržení nejsou jen neomarxističtí odpadlíci od marxismu svých uctívaných předků, ale kromě toho taky nacionalističtí neomarxisticko-fanatističtí vyčůránci.

0/−1
4.10.2017 23:25

Z92d23e86n23e89k 88H64l22a75d58i69k 5325736750

Při precteni vašeho komentare na vas mam tutez otázku.

+2/0
4.10.2017 21:49

L37a67d91i76s43l28a63v 27J79í54l12e96k 9902759602681

Trhání států - to je dnešní trend. Která země bude další? Rozpadne se Belgie? Utrhne se Skotsko? Kde to skončí?

0/0
4.10.2017 20:27

V65l79a80s96t53i69m40i53l 42K43r19a53u58s 3153684744733

Trhání států je dnešní trend? Já jsem zatím nic nezaznamenal s výjimkou bývalého SSSR, Jugoslávie a Československa. A snad jen u nás to dopadlo dobře. Není to tedy nic progresivního.

0/0
4.10.2017 22:09

L82a10d88i12s38l80a74v 84J38í95l16e68k 9862919732451

U těch tří zemí k tomu došlo. Vynechám Afriku, kde bylo taky nějaké dělení. Hlasy pro odtržení jsou silné v té Belgii, Španělsku, Skotsku a taky v Kanadě a dokonce i v Itálii. Ani já to nepovažuji za kladný trend. Když je mnoho drobných států, najde se někdo, kdo je bude chtít pohltit.

0/0
5.10.2017 15:13

J24i88ř13í 52Ř92e77z83n97í61k 4332102843545

Králova řeč postrádala to hlavní, jak se Katalánci mají ústavně domoci nezávislosti, pokud po ní touží.

+3/−3
4.10.2017 19:43

P73e30t48r 43T32o26m91e60k 1786622510981

Jestliže byla, i Katalánci, odsouhlasena ústava, nemají na samostatnost právo. Musela by se změnit ústava. Ale pardon, já zapomněl, vy jste příznivec odtrhnutí Krymu od Ukrajiny, také podle neústavního referenda.

+2/−2
4.10.2017 20:16

J67i40ř43í 46Ř73e55z26n79í22k 4892782703305

Stačí když navrhnete ústavní cestu také pro Krym. Stejně jako Toskánsko, Čečensko? Honkong, Kašmír, Kalifornii atd, když to šlo ve Skotsku.

0/0
4.10.2017 20:30

Z88d31e15n14e75k 56H73l10a82d32i84k 5295536680

Musí se najit shoda a zmenit ustava, která vznikla i s participaci Katalancu. K tomu je třeba ziskat ustavni většinu. Je to normalni demokraticky proces.

0/−1
4.10.2017 21:51

J56i53ř63í 19Ř50e11z92n56í25k 4662272863365

A právě toto měl král a EU Španělsku doporučit, a to už hezky dlouho před včerejším dnem.

+1/0
5.10.2017 7:14

F38r37a92n18t58i63š61e94k 12N39o73v57á74č52e57k 1664563210601

Podle stejné logiky by vlastně v roce 1918 ani Československo vzniknout nemohlo, byli bychom součástí Rakouska-Uherska. A i kdyby, podle stejné logiky by zřejmě v roce 1993 nemohlo dojít k oddělení Slovenska. Vždyť jakou historii Slovensko mělo? Kromě pár let fašistického "štátu", což není nic k chlubení, tak nikdy nebylo Slovensko samostatné.

Neberte lidem právo na sebeurčení, právo na to zvolit si stát,kde chtějí žít. Katalánci mají svůj vlastní jazyk, svou vlastní kulturu, jasně vymezené území, svou vlastní regionální vládu, takže splňují podmínky státu, tak jak teorie práva pojem stát vykládá.

+14/−2
4.10.2017 19:32

Z54d11e57n32e68k 36H68l29a29d95i74k 5895466570

Logika vam kulha, jelikož situace byla uplne jina a R-U bylo postaveny USA před hotovou věc, ze samostatnost CSR je soucasti mirove dohody. Ostatne první co CSR udelalo vbylo poslani vojska do Nemeckych casti, kde nadsenim vůbec neskakali a zabranili pripadnemu odtrzeni.

0/−2
4.10.2017 21:53

M69a47r71t55i38n 76P70r88a17c60h50a34ř 9455919

Marně se snažím dohledat, kde jste publikoval podobně plamenné filipiky proti rozpadu bývalé Jugoslávie...

+6/−5
4.10.2017 19:07

P35a50v97e58l 20H16o35r80á36k 8791703485312

No to chodil asi ještě do školky.

+1/−1
4.10.2017 21:13

Z94d41e75n16e64k 83H20l26a81d19i94k 5115826830

Jste ho tam potkal a sebral vam hracku ? ;-D

0/−1
4.10.2017 21:53

P33a36v92e54l 75K40u36c51h43t65a 4446741677384

Katalánsko má značnou autonomii a větší nechce, chce samostatnost. Za vším jsou peníze, fleky a touha po moci (nikoliv pomoci). Katalánština má ze 75% stejný základ jako castilština a navíc není to jediný jazyk - je tam mraky Španělů z jiných provincií - zejména Andalusie. Rozdíl v bohatství proti jiným není zas tak velký. Až si Katalánci budou muset všechno platit sami - armáda, policie (mají jen místní), celou státní správu atd. tak uvidí.

Samozřejmě Rachoy je sice pravičák ale totální packal s tím zásahem. Stejně hlasovalo cca 40% oprávněných voličů, takže pro samostatnost vybičovanou emocemi byla třetina.

"Král", vlastně úředník, přilil svojí řečí olej do ohně.

+4/−5
4.10.2017 17:49
Foto

J48a93k74u83b 43R69o61t80h 5199673881626

Karma a díky, čekal jsem tento projev s obavami a musím říci, že Španělé mají zřejmě dobrého panovníka. Což ovšem neznamená, že se mi líbí některé kreténské aktivity španělské policie v Katalánsku. R^

+4/−3
4.10.2017 17:23

J18i32r51i 96T24i39c97h30y 2306719142817

Kraluv projev: snuska doktatorskych vyroku. Spanelska "demokracie" se plne ukazala v zasahu policie: rvani volicky za vlasy, kopani do jinych volicu. Neuveritelny, nechutny vystup. Spanelsky rezim se uplne znemoznil.

+1/0
5.10.2017 2:15
Foto

P61a87v52e83l 73M47a52c59h35a24č54e44k 5271732863

Obávám se, že to vidíte příliš jednostranně a poněkud vám uteklo, že Kataláncům nebyly splněny některé sliby v oblasti autonomie a samosprávy a proto se již několik let stupňují a zvýrazňují tendence k osamostatnění.

Současné nepokoje nejsou žádný blesk z čistého nebe, ani náhodou.

+10/−3
4.10.2017 16:58
Foto

J83a41k70u55b 83R85o86t76h 5279293911676

Poslyšte, to mně uteklo taky. Které sliby?8-o

+2/−1
4.10.2017 17:27
Foto

P30a44v68e18l 28M32a70c11h81a80č19e96k 5441292453

Asi před 7 lety vznesli Katalánci požadavek na větší samostatnost, zejména při hospodaření s vybranými daněmi, když do centra odvádějí asi dvojnásobek toho, než se ji vrací. Vláda slíbila něco přislíbila, ale pak z toho začala couvat a od té doby se stupňují nepokoje.

+2/−1
4.10.2017 20:16

T13o82m17á95š 62T96a65t21í45č87e10k 5580972740118

Ano, přesně o to se jedná: když byla krize, řekli jejich pseudomudrcové, že prachy zůstanou doma. :-P

0/0
4.10.2017 21:29
Foto

P74a65v54e55l 83M39a89c55h46a26č94e13k 5841112593

Hele, nejste vy náhodou tenhleten ..... chytrej?

0/0
4.10.2017 21:41

T61o57m49á66š 50T73a44t21í94č15e33k 5780572710398

Chytrý jsem, děkuji za optání. Jako tenhleten chytrej se tady, se vší ctí, projevuješ zatím ty.

0/−1
4.10.2017 22:52
Foto

P31a21v13e17l 78M43a41c88h73a60č73e91k 5611582453

No, tak to jsem rád, že jsme na tom stejně. Jen to chce pevnější nervy. :-)

0/0
5.10.2017 5:50

V12l61a36d43i38m48í11r 58H17r60u10b31ý 4437593784159

"Co lidé od krále očekávají a chtějí". Hmm. Kteří lidé? Katalánci?

Že Katalánci jednají v rozporu s Ústavou? Samozřejmě. Vy znáte ústavu, ve které je popsán postup při odštěpení jednoho regionu, jednoho národa?

Měly takový postup v Ústavě SSSR? ČSFR? Jugoslávská federace? Etiopie (+ Eritrea)? Případně Súdán?

Byly vlády, které celistvost hájily zbraní tvrdě kritizováni? Kritizovaly vehementně evropské státy a později EU? Proč je to náhle jinak?

A jak je to s právem národů na sebeurčení (Charta OSN)?

+13/−6
4.10.2017 16:31
Foto

J20a97k74u86b 72R90o80t93h 5809273261596

Vy si asi pletete svazy a federace, které to v ústavě mít nemusí, neb sama existence federace odchod zaručuje (i když někdo, jako třeba Miloševič, si to vykládali jinak) se státem, který má pouze autonomní, třeba etnické oblasti. Jako Španělsko. :-/

+1/−1
4.10.2017 17:30

F92r89a98n51t58i45š68e31k 27N30o37v11á82č20e54k 1984283420201

Nebylo Kosovo pouze autonomií? A podle Srbské ústavy nedílnou součástí Srbska?

+4/0
4.10.2017 19:17

V54l23a80d67i81m63í83r 58H38r70u54b49ý 4577303844979

Aha. Takže Federativní republika se rozpadla ústavně!!!

+1/0
4.10.2017 22:32

P24a69v11e78l 84H23o19r83á92k 8761463855882

Sovětská ústava to osamostatnění měla. Dnes to má třeba Texas - tedy asi ne v ústavě, ale oddělit se kdykoli může. Právně je to zajištěno.

0/0
4.10.2017 21:15
Foto

K80a36m94i61l83a 15B14r79a18n41n69a 4943616199916

Demokracie ve Spanelsku davno neexistuje: zakon "na ochranu obcanu" tzv. Ley Mordaza, tresty odneti svobody Twitterum (viz. caso Cassandra) za vyjadreni vlastniho nazoru, biti demostrantu hlava nehlava u nekolika prilezitosti. Demokracie pro ty, kteri smysleji stejne. :-/

+13/−5
4.10.2017 16:25

M56a75r87i52e 62Š35í56p83k57o41v40á 5692982714827

Dík, Kamilo, že jste to napsala. Realitu se člověk jinak nedozví.

+3/−2
4.10.2017 16:54
Foto

J87a86k47u72b 49R88o27t54h 5949453781926

To není realita, to je levicová představa, která s realitou nemá nic společného.:-/

+3/−6
4.10.2017 17:27
Foto

K44a61m68i19l89a 61B98r91a46n10n58a 4423366549796

;-D;-D;-D

+4/−1
4.10.2017 17:32

M20a13r52i74e 44Š79í46p57k80o18v24á 5462522664577

V které části Španělska žijete?

+2/0
4.10.2017 17:39
Foto

J43a57k26u55b 62R49o95t72h 5309793461716

Heh? Představte si, že píšu i o dění v Británii 17. století. Asi vám přijde divné, že jsem tam tehdy nežil a nežiju tam ani nyní. :-/

+1/−3
4.10.2017 17:56

M90a51r85i88e 40Š23í44p47k43o90v92á 5142582634247

No, já taky čtu:-)) Ale paní Kamila tam žije, tak je důvěryhodnější

+3/−1
4.10.2017 18:41



Žebříčky





Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz