Tomáš Břicháček

EU na cestě do Sibiu

21. 02. 2018 13:00:00
Rumunské Sibiu by mělo být 9. května 2019 dějištěm vyvrcholení současné „diskuse o budoucnosti EU“. Stane se jméno dalšího evropského města synonymem chybných politických rozhodnutí a prohlubování centralizace?

Diskusi o budoucnosti Evropské unie zahájené po britském referendu v červnu 2016 jsem se věnoval v řadě článků, naposledy v souvislosti s přijetím tzv. „Agendy lídrů“ v říjnu minulého roku. Psal jsem o nepříliš šťastných vyhlídkách pokračování celého „reformního“ procesu a o tom, jaké výsledky rámcově můžeme očekávat. Dosud ovšem nepadla řeč na to, kdy a jakým konkrétním výstupem by měl být proces završen.

Junckerův návrh zvláštního summitu

Ve svém poselství o stavu Unie 13. září 2017 nadnesl předseda Komise Juncker téma zvláštního summitu, který by se měl uskutečnit v době rumunského předsednictví ve městě Sibiu (česky též Sibiň) v Transylvánii, a jímž by diskuse o budoucnosti EU měla vyvrcholit. Konkrétně uvedl:

„30. března 2019 budeme Unií s 27 členy. Navrhuji, abychom se na tento moment dobře připravili – jak 27 členských států, tak i instituce EU.

Jen o několik týdnů později, v květnu 2019, se budou konat volby do Evropského parlamentu. Při příležitosti tohoto svátku demokracie musí evropští občané jít volit s jasným porozuměním tomu, jak se bude Evropská unie v budoucích letech vyvíjet.

Proto vyzývám předsedu Tuska a Rumunsko, předsednickou zemi v první polovině roku 2019, aby v Rumunsku 30. března 2019 uspořádali zvláštní summit. Přál bych si, aby se konal v krásném městě Sibiu, známém též jako Hermannstadt. Měla by to být chvíle, kdy se společně setkáme, abychom přijali rozhodnutí potřebná pro jednotnější, silnější a demokratičtější Evropu.

V souběžně předložené cestovní mapě Roadmap for a More United, Stronger and More Democratic Union je u data 30. března 2019 naplánována událost „Possible Extraordinary European Council to take first decisions by unanimity on the future of Europe, Sibiu, Romania“ („Případné mimořádné zasedání Evropské rady, které by přijalo jednomyslně první rozhodnutí o budoucnosti Evropy, Sibiu, Rumunsko“).

Potvrzení v Agendě lídrů

Do Agendy lídrů byl summit v Sibiu zanesen, ovšem v pozdějším termínu 9. května 2019 a bez zvláštního zdůraznění oproti ostatním klasickým či neformálním zasedáním Evropské rady.

V průvodním textu zmiňován není. Je uveden až v časovém plánu, a to následovně:

9. května 2019 – neformální zasedání v Sibiu

• Provádění agendy lídrů

• Příprava strategické agendy pro období 2019–2024

Zmínky v pozdějších dokumentech Komise

I když z textu Agendy lídrů nevyplývá nic příliš konkrétního, Komise si podle všeho summit v Sibiu vykládá v souladu s původním Junckerovým návrhem jako vyvrcholení celé diskuse o reformách. Uveďme pro ilustraci několik výmluvných ukázek tohoto přístupu:

V tiskovém prohlášení k přijetí Evropského pilíře sociálních práv na „sociálním summitu“ v Götteborgu 17. listopadu 2017 Juncker mimo jiné uvedl: „Vyhlášení pilíře na sociálním summitu v Göteborgu přichází v klíčový okamžik, aby silný sociální rozměr pevně ukotvilo v budoucnosti Evropské unie. Načasování bylo zvoleno zcela záměrně, neboť sociální rozměr Evropy je prvním velkým krokem, než zasedneme v Sibiu.“

V návrhu nařízení o zřízení Evropského měnového fondu z 6. prosince 2017 Komise podotýká: „Ve svém projevu o stavu Unie ze dne 13. září 2017 představil předseda Juncker svou vizi jednotnější, silnější a demokratičtější Unie a dal jasně najevo, že dokončení evropské hospodářské a měnové unie je zásadní součástí plánu vedoucího ke schůzce vedoucích představitelů v Sibiu. Tu svolal předseda Tusk na 9. května 2019 a měla na ní být učiněna významná rozhodnutí o budoucnosti Evropy.

Ve sdělení Evropa, která přináší výsledky: Institucionální možnosti, jak Evropskou unii zefektivnit ze 14. února 2018 Komise uvádí: „V průběhu roku 2018 a 2019 se budou vedoucí představitelé pravidelně scházet a diskutovat o dalším postupu až do příští klíčové fáze reformy a rozvoje Unie – summitu v Sibiu dne 9. května 2019. [...] Členské státy a také místní a regionální orgány by po setkání vedoucích představitelů dne 23. února 2018, a s ohledem na příslušné politické struktury a postupy, měly organizovat osvětové akce a zapojovat občany do veřejných diskuzí a konzultací o otázkách Evropské unie, zejména o budoucnosti Evropy, a to v rámci procesu, který povede k zasedání vedoucích představitelů dne 9. května 2019, krátce před volbami do Evropského parlamentu.“

Ve sdělení Nový, moderní víceletý finanční rámec pro Evropskou unii, která efektivně naplňuje své priority po roce 2020 z téhož dne Komise říká: „Víceletý finanční rámec na období po roce 2020 bude pro Evropskou unii s 27 členy významnou zkouškou. Až se vedoucí představitelé 9. května 2019 sejdou u jednacího stolu v rumunském Sibiu, aby rozhodovali o budoucnosti Evropy, musí být evropská sedmadvacítka Unií států připravených k činu. Podaří-li se nám do té doby dosáhnout přesvědčivého pokroku, pokud jde o finanční rámec, prokážeme, že je Unie schopna překlenout propast mezi politickými prioritami a dosahováním hmatatelných výsledků pro všechny Evropany.“

Na svých internetových stránkách v rubrice Towards a More United, Stronger and More Democratic Union věnované budoucnosti EU Komise uvádí: „The Leaders' Agenda will culminate with a special Summit of EU Leaders in Sibiu, Romania, on 9 May 2019. This is when the Leaders of EU27 need to show a plan, a vision and way forward, before voters take to the polls in the European Parliament elections in 2019.“ („Agenda lídrů vyvrcholí zvláštním summitem unijních vedoucích představitelů v Sibiu ... Tehdy lídři EU27 musí ukázat plán, vizi a cestu vpřed...“).

Komise minimálně od začátku roku 2018 hovoří o procesu diskuse o budoucnosti EU také jako o „Cestě do Sibiu“ („Road to Sibiu“) a komunikuje na toto téma s veřejností mimo jiné pod hlavičkou #EURoad2Sibiu. Vnitřní think-tank Komise European Political Strategy Centre začal vydávat sérii publikací s touto značkou, které by se měly týkat prioritních diskutovaných otázek.

Junckerův bič a pomník?

Kolem neformálního summitu v Sibiu vyvstává řada otázek. Proč si na tomto setkání Komise tolik zakládá? Jaký konkrétní výstup může summit přinést? Co může být na jednodenním, a k tomu neformálním zasedání přijato za klíčová rozhodnutí o dalším směřování EU? Co bude následovat?

Jasné odpovědi pro čtenáře zatím bohužel nemám. I pro mě zůstává „zvláštní summit“ zahalen tajemstvím jako sama Transylvánie. Mohu se podělit jen o určité domněnky, dojmy a odhady.:

- Komise se patrně snaží zachovat si iniciativu a má ambici udávat diskusi směr a tempo.

- Zdůrazňování konkrétního zasedání jako vyvrcholení diskuse má zřejmě motivovat členské státy, aby diskusi přivedly v daném časovém horizontu k alespoň určitým výsledkům. Komise patrně doufá, že ze záplavy jejích „reformních“ myšlenek padnou aspoň některé na úrodnou půdu.

- Pro konkrétní zvolený termín může svědčit časový souběh s brexitem a s volbami do Evropského parlamentu.

- Navíc jde o vyvrcholení Junckerovy politické kariéry. Předseda Komise by si zřejmě rád ještě stačil vystavět svůj pomník v dějinách evropské integrace, aby jeho působení nebylo spojováno jen s migrační krizí a brexitem.

- Je opravdu záhadou, co bude konkrétním výstupem. Na neformálních summitech nejsou přijímána žádná závazná rozhodnutí a většinou z nich nevyplynou ani jakékoli písemné závěry. Rozhodnutí by zde tedy mohla být jen předjednána (a následně třeba stvrzena na zasedání Evropské rady 20.–21. června 2019).

- Nezdá se, že by doba přála klasické změně smluv. Výsledkem „reformního procesu“ bude nejspíš pouze „pokrok“ v mezích stávajících smluv. Ty ostatně dávají pro posilování Unie mimo klasickou revizi smluv velký prostor. Může jít např. o určitý balíček využití pasarel, politických rozhodnutí Evropské rady a bujení sekundárního práva.

- Tyto výsledky budou nejspíš skromné. Co je ovšem jasné, můžeme očekávat toliko další centralizaci („více Evropy“) a další posun doleva. Jde jen o to, jak daleko se na této cestě pokročí. Posun v opačném gardu (návrat pravomocí členským státům, redukce unijních právních předpisů, rozvolnění svěrací kazajky) nepřipadá v úvahu. Unie pojede dál ve vyjetých kolejích a bude prohlubovat dosavadní chyby.

- Pokud by šlo o balíček opatření různorodé povahy, v úvahu připadá, že by v Sibiu byl předjednán určitý politický dokument, kde by se členské státy zavázaly k přijetí takových opatření. Ten by mohl být stvrzen na regulérním summitu v červnu 2019.

- Nelze vyloučit, že členské státy nebudou schopny navzdory všemu humbuku kolem summitu v Sibiu přijmout žádná významná opatření. Pak bychom mohli očekávat jako ústupovou variantu jakýsi další harmonogram úkolů a diskuse, jako je nyní „Agenda lídrů“. Ostatně ta sama předpokládá, že v Sibiu se bude jednat o přípravě „Strategické agendy pro období 2019–2024“.

V každém případě přejme malebnému Sibiu, aby jeho jméno nebylo evropskými vedoucími představiteli zneváženo tak, jako se to stalo třeba Lisabonu v podobě Lisabonské strategie a Lisabonské smlouvy.

Autor: Tomáš Břicháček | karma: 16.22 | přečteno: 802 ×
Poslední články autora