Křížová cesta - 14 zastavení

10. 04. 2016 15:00:00
Čtrnáct zastavení křížové cesty s prastarou modlitební knihou Kvítí z ráje Božského z roku 1873 a s citacemi z Bible kralické.

Nad čtrnácti zastaveními křížové cesty s moudrou náboženskou knihou Kvítí z ráje Božského: sbíráno k slávě Boží a ku počesti blahoslavené Panny Marie : úplná kniha modlitební k pobožnosti katolických křesťanů pro osoby vzdělané z roku 1873 (nakladatel J. Steinbrenner, Vimberk).

Text je proložen obrázky a doplněn citacemi z Bible kralické (modře).

Pobožnost večerní, zvláště na neděli v postě

Příprava. Rozjímejmež sobě umučení a smrt Páně, zachovávajíce spasitelnou radu velikého Apoštola: „Zvěstujte smrt Páně.“ Kdo sobě smrt Vykupitele opravdově a hluboce rozjímá v srdci svém, nejmocnější působení lásky Boží v sobě pocítí, jakož i lítost a důvěru. Budeť oučasten svatého požehnání církve, které této pobožnosti hojných odpustkův uděluje; můžeť se tedy státi i potěšitelem duší v očistci, ježto jim zásluhy Ježíše Krista přímluvou přivlastňuje. Vydejmež se tedy pomocí a v průvodu Ducha Svatého a Svatých Jeho na křížovou cestu našeho Vykupitele, líbajíce svaté šlépěje jeho, těšme a posilňujme se zásluhami umučení a smrti Jeho. Amen.

Modlitba. Všemohoucí věčný Bože! bez Jehožto pomoci a vedení nejmenšího dobrého nemůžeme: uč nás v hořkém utrpení a smrti Tvého milého Syna poznávati a shlédati pramen spasení našeho, vzbuď nás k rozjímání téhož, a tudy popřej rozmnožení milosti Tvé, napravení srdcí našich, platného oučastenství odpustků církevních, potěšení zemřelým a nám všem života věčného. Amen.

I. zastavení - Pilát odsuzuje Ježíše k smrti

4. I vyšel opět ven Pilát, a řekl jim: Aj, vyvedu jej vám ven, abyste poznali, žeť na něm žádné viny nenalézám. 5. Tedy vyšel Ježíš ven, nesa tu korunu trnovou, a ten plášť šarlatový. I řekl jim Pilát: Aj člověk. 6. A jakž jej uzřeli přední kněží {biskupové} a služebníci, zkřikli, řkouce: Ukřižuj, ukřižuj ho. Dí jim Pilát: Vezměte vy jej a ukřižujte, nebo já na něm viny nenalézám. 7. Odpověděli jemu Židé: My zákon máme, a podlé zákona našeho máť umříti, nebo Synem Božím se činil. 8. A když Pilát uslyšel tuto řeč, více se obával. 9. I všel do radného domu zase, a řekl Ježíšovi: Odkud jsi ty? Ale Ježíš nedal jemu odpovědi. 10. Tedy řekl jemu Pilát: Nemluvíš se mnou? Nevíš-liž, že mám moc ukřižovati tě, a moc mám propustiti tebe? 11. Odpověděl Ježíš: Neměl bys nade mnou moci nižádné, byť nebylo dáno s hůry; protož kdo mne tobě vydal, většíť hřích má. 12. Od té chvíle hledal Pilát propustiti ho. Ale Židé volali, řkouce: Propustíš-li tohoto, nejsi přítel císařův; každý, kdož se králem činí, protiví se císaři. 13. Tedy Pilát uslyšev tu řeč, vyvedl ven Ježíše, a sedl na soudné stolici na místě, kteréž slove Litostrotos, a Židovsky Gabbata. 14. A bylo v pátek před velikonocí, okolo šesté hodiny. I řekl Židům: Aj, král váš. 15. Oni pak zkřikli: Vezmi, vezmi, ukřižuj jej. Řekl jim Pilát: Krále vašeho ukřižuji? Odpověděli přední kněží (biskupové): Nemámeť krále, než císaře.16. Tehdy vydal jim ho, aby byl ukřižován. I pojali Ježíše a vedli. (Jn 19, 4-16)

[...]

Kristus trpí tuto za naše nespravedlivé a hříšné úsudky, jimiž laskavé řízení Boží tupíváme, aneb nevinného bližního odsuzujeme. Ježíš však se stává Vykupitelem našim, kdežto odsouzení k smrti věčné na se béře, čehož my zasloužili. Ježíš nepřišel souditi, nýbrž žehnati a spasiti. Osviť nás Bůh, ať se tím po celý život náš vždy věčně těšíme.

Modlitba. Všemohoucí věčný Bože! Ty jsi nás skrze nespravedlivé odsouzení nevinného Syna Tvého vysvobodil od věčného zahynutí: uč nás ústy i srdcem za to děkovati, a nedopouštěj, abychom novými hříchy nový soud na sebe uvalili, nýbrž popřej se nám někdy shledati mezi vyvolenými po pravici Ježíše Krista. Amen.

[...]

II. zastavení - Ježíš na sebe bere kříž

16. Tehdy vydal jim ho, aby byl ukřižován. I pojali Ježíše a vedli. 17. A nesa kříž svůj, šel na místo, kteréž slove popravné, a Židovsky Golgota. (Jn 19, 16-17)

4. Ještotě on nemoci naše vzal, a bolesti naše vlastní on nesl, my však domnívali jsme se, že jest raněn, a ubit od Boha, i strápen. 5. On pak raněn jest pro přestoupení naše, potřín pro nepravosti naše; kázeň pokoje našeho na něj vzložena, a zsinalostí jeho lékařství nám způsobeno. (Iz 53, 4-5)

23. I pravil všechněm: Chce-li kdo přijíti za mnou, zapři sám sebe, a beř svůj kříž na každý den, a následuj mne. 24. Nebo kdož bude chtíti duši svou zachovati, ztratíť ji; a kdož ztratí duši svou pro mne, tenť ji zachová, (Lk 9, 23-24)

[...]

Kříž jest znamení našich hříchů, znamení trestu našeho dobře zaslouženého; jest pak i znamení svaté trpkého utrpení a smrti Spasitele našeho. Ježíš béře kříž na sebe a s ním i naše hříchy a pokuty. Vyplňujeť se, jak byl prorok předpověděl: On pak raněn jest pro nepravosti naše, potřín jest pro hříchy naše; všickni my jako ovce zbloudili jsme, jedenkaždý na cestu svou uchýlil se, a položil Hospodin na něm nepravosti všech nás. (Isaiáš, 53. kap., 5. a 6. verš)

Modlitba. Všemohoucí věčný Bože! rač dáti, ať jsme Tvému křížem obtíženému Synu ustavičně vděčni, a ať jej ochotně následujeme v trápení svém, aby nás ovoce utrpení Jeho zde od zlého zachovalo, a někdy uvedlo do věčných blažeností. Amen.

[...]

III. zastavení - Ježíš pod křížem poprvé klesá

23. A Ježíš odpověděl jim, řka: Přišlať hodina, aby oslaven byl Syn člověka. 24. Amen, amen pravím vám: Zrno pšeničné padna v zemi, neumře-li, onoť samo zůstane, a pakliť umře, mnohý užitek přinese. 25. Kdož miluje duši svou, ztratíť ji; a kdož nenávidí duše své na tomto světě, k životu věčnému ostříhá jí. 26. Slouží-li mi kdo, následujž mne; a kdež jsem já, tuť i můj služebník bude. A bude-li mi kdo sloužiti, poctíť ho Otec. 27. Nyní duše má zkormoucena jest, a což dím? Otče, vysvoboď mne z této hodiny. Ale proto jsem přišel k hodině této. 28. Otče, oslaviž jméno své. Tedy přišel hlas s nebe: I oslavil jsem, i ještě oslavím. (Jn 12, 23-28)

[...]

Těmito obnovenými bolestmi trpí Kristus za naše hluboké odpadnutí od Boha. Člověk obtížený hříchem odpadl od Boha v prach smrtelného tohoto života, jako klesl Ježím křížem obtížený na zemi. Vykupitel však smíří touto velikou mukou uražené Božství. Přidrž se pevně víru v tuto pravdu – velikého tajemství tvého na milost vzetí.

Modlitba. Bože slitování! odvrať tvář svou od hříchů našich, a popatř na svého Syna za nás trpícího; zachovej nás a dej, aby utrpení Tvého Jednorozeného od hříchů spáchaných nás očistilo a od budoucích ochránilo; skrze téhož Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista. Amen.

[...]

IV. zastavení - Ježíš se setká s milou Matkou svou

34. I požehnal jim Simeon, a řekl Marii, matce jeho: Aj, položen jest tento ku pádu a ku povstání mnohým v Izraeli, a na znamení, kterémuž bude odpíráno, 35. (A tvou vlastní duši pronikne meč), aby zjevena byla z mnohých srdcí myšlení. (Lk 2, 34-35)
51. I šel s nimi, a přišel do Nazaréta, a byl poddán jim. Matka pak jeho zachovávala všecka slova ta v srdci svém. (Lk 2, 51)
12. Nic-liž vám do toho, ó všickni, kteříž tudyto jdete? Pohleďte a vizte, jest-li bolest podobná bolesti mé, kteráž jest mi učiněna, jak mne zámutkem naplnil Hospodin v den prchlivosti hněvu svého.
(Pláč 1, 12)

[...]

Maria, tato čistá nepoškvrněná, jest obrazem, jakby člověk, jehožto Kristus vykoupil a posvětil, býti mohl a měl. V Kristu se setkává smířený Bůh s člověkem, jako se potkal Kristus s plačící Marií. A člověk se v důvěře k Bohu blížiti smí, jako se blížila Maria trpícímu Synu. O kýžby působilo i v nás utrpení Ježíšovo jako v Marii!

Modlitba. O Bože! kterýž Jsi nám tak mnohonásobné prostředky našeho vykoupení připravil; dej, ať hlubokým snížením Syna Tvého, kterýžto hříšníkům tak milostivě vstříc vychází, s Tebou smířeni jsouce, skrz přímluvu panenské Matky v smíření setrváme až do skonání. Skrze téhož Pána a Spasitele našeho Ježíše Krista. Amen.

[...]

V. zastavení - Šimon Cirenejský pomáhá Ježíši nést kříž

26. A když jej vedli, chytivše Šimona nějakého Cyrenenského, jdoucího s pole, vložili na něj kříž, aby nesl za Ježíšem. (Lk 23, 26)
2. Jedni druhých břemena neste, a tak plňte zákon Kristův. (Gal 6, 2)
24. Kterýž nyní raduji se z utrpení svých pro vás, a doplňuji ostatky ssoužení Kristových na těle svém za jeho tělo, jenž jest církev, (Kol 1, 24)
29. Nebo vám jest to z milosti dáno pro Krista, abyste netoliko v něho věřili, ale také pro něj i trpěli, (Flp 1, 29)

[...]

Utrpení Ježíše Krista jest živý pramen našeho očištění od hříchů, jestiť semenem naší mocné blaženosti. Musímeť však spolu trpěti, máme-li spolu býti oslaveni. „Kdo učedlníkem Kristovým býti chce, zapřiž sebe sám, vezmiž kříž svůj na se, a následuj Jej.“ Láska boží přijme i nás s Šimonem pod svatý kříž Ježíšův.

Modlitba. O Bože! jehožto nevyzpytatelná láska jen dobré dary rozdává: popřej, abychom i tehdáž, kdy káráš, tuto lásku Tvou vděčně poznali, a uděl, abychom, když se Božské vůli Tvé synovsky podrobíme, milosti za spravedlnost došli, a dosaženým milosrdenstvím opět posilněni byli; skrze Ježíše Krista, Pána našeho. Amen.

[...]

VI. zastavení - Veronika podává Ježíši roušku

14. A jakož mnozí se nad ním užasnou, že tak zohavena jest nad jiné lidi osoba jeho, způsob jeho nad syny lidské: 15. Tak zase skropí národy mnohé, i králové před ním zacpají ústa svá, proto že což jim nebylo vypravováno, to uzří, a tomu, o čemž neslýchali, porozumějí. (Iz 52, 14-15)

2. Nebo před ním vyrostl jako proutek, a jako kořen z země vyprahlé, nemaje podoby ani krásy. Viděliť jsme jej, ale nic nebylo viděti toho, proč bychom ho žádostivi byli. 3. Nejpohrdanější zajisté a nejopovrženější byl z lidí, muž bolestí, a kterýž zkusil nemocí, a jako ukrývající tvář svou; nejpohrdanější, pročež jsme ho za nic nevážili. 4. Ještotě on nemoci naše vzal, a bolesti naše vlastní on nesl, my však domnívali jsme se, že jest raněn, a ubit od Boha, i strápen. (Iz 53, 2-4)

[...]

Každý skutek z lásky a z dobré vůle vykonaný jest milý Bohu. Nasyť lačných, napoj žíznivých, uděl chudým, občerstvi nemocných, buď tichý k hněvivému, naprav bloudícího, a zaslechneš na veliký den soudu slova tato: „Cokoli jsi nejmenšímu učinil, mně jsi učinil.“ Učiň to pro Boha a pro Ježíše, a máš v srdci obraz Kristův.

Modlitba. Všemohoucí, nejvýš dobrotivý Bože! kterýžto Jsi nás přepodivně stvořil k obrazu svému, a po zhoubě, kterou v nás způsobil hřích, jednorozenému Synu svému nás opět podobné učiniti žádáš; dej ať tuto tajemnou milost poznávajíce, starého člověka v nás umoříme, a podle obrazu Ježíšova se obnovíme. Amen.

[...]

VII. zastavení - Ježíš podruhé pod křížem klesá

27. Potom řekl jim Ježíš: Všickni vy zhoršíte se nade mnou této noci. Nebo psáno jest: Bíti budu pastýře, a rozprchnou se ovce. 28. Ale když z mrtvých vstanu, předejduť vás do Galilee. 29. Tedy Petr řekl jemu: Byť se pak všickni zhoršili, ale já nic. 30. I řekl jemu Ježíš: Amen pravím tobě, že dnes této noci, prvé než kohout po dvakrát zazpívá, třikrát mne zapříš. 31. On pak mnohem více mluvil: Bychť pak měl s tebou i umříti, nikoliť nezapřím tebe. A takž také i všickni mluvili. (Mk 14, 27-31)
[...]

Ježíš musil krutě a dlouho trpěti. Než i my jsme mnohokráte a těžce hřešili. Vypočítej o hříšníče! možnoli tobě, množství přestupků a opominutí: spočti však a odpočítej také množství slitování Božích! – Onoho ti nelze, a tím méně toto. Hojnost smilování Božích převažuje daleko množství a tíži hříchů našich.

Modlitba. Bože! kterýž strápených a obtížených utrpením Syna Tvého občerstvuješ a blažíš; rač nám dáti vroucí lásky k Vykupiteli našemu, abychom víc a více hříchu se sprošťujíce, k vykonávání dobrých skutků posilněni byli, nové nevěry se sprostili, a někdy věčného pokoje dosáhli. Za to Tebe prosíme skrze téhož Ježíše Krista, Pána a Spasitele našeho. Amen.

[...]

VIII. zastavení - Dcery Jeruzalémské oplakávají Ježíše

27. I šlo za ním veliké množství lidu i žen, kteréž plakaly a kvílily ho. 28. A obrátiv se k nim Ježíš, dí: Dcery Jeruzalémské, neplačte nade mnou, ale raději samy nad sebou plačte a nad svými dětmi. 29. Nebo aj, dnové jdou, v nichž řeknou: Blahoslavené neplodné, a břicha, kteráž nerodila, a prsy, kteréž nekrmily. 30. Tehdyť počnou říci k horám: Padněte na nás, a pahrbkům: Přikrejte nás. 31. Nebo poněvadž na zeleném dřevě toto se děje, i co pak bude na suchém? (Lk 23, 27-31)

[...]

S Ježíšem trpěti není bolesti Jeho oplakávati, nýbrž raději kříž svůj odhodlaně z lásky k Ježíši nésti, a Jeho sobě vážiti. Blahoslavení však jsou hříšníci ti, jež vlastní hříchy s Magdalenou a Petrem oplakávají. Utrpení Ježíšovo nás učí ono hrozné zlořečení znáti, jež plodí hřích. „Neplačtež nade mnou, ale samy nad sebou a nad svými hříchy.“ (Ježíš netrpěl za své, nýbrž za hříchy naše.) Stává-li se toto na zeleném dřevě, což pak bude na suchém? Musí-li Nejspravedlivější takové skoužení podnikati, což pak očekává hříšníka!

Modlitba. O Bože! bez Jehožto slitování byli bychom zhynuli pod břemenem našich hříchů: uděl nám pevné důvěry v utrpení Syna Tvého, abychom v upřímném bolestném lítování hříchů svých skrze útěchu vykoupení Jeho vždy zachováni, a k svatému, v dobrých skutcích hojnému obcování povzbuzeni byli. Skrze téhož Krista Ježíše, Pána našeho. Amen.

[...]

IX. zastavení - Ježíš potřetí pod křížem klesá

39. A poodšed maličko, padl na tvář svou, modle se a řka: Otče můj, jest-li možné, nechť odejde ode mne kalich tento. A však ne jakž já chci, ale jakž ty. 40. I přišel k učedlníkům a nalezl je, a oni spí. I řekl Petrovi: Tak-liž jste nemohli jediné hodiny bdíti se mnou? 41. Bdětež a modlte se, abyste nevešli v pokušení. Duchť zajisté hotov jest, ale tělo nemocno. 42. Opět podruhé odšed, modlil se, řka: Otče můj, nemůže-liť tento kalich minouti mne, než abych jej pil, staniž se vůle tvá. 43. I přišed, nalezl je, a oni zase spí; nebo byly oči jejich obtíženy. 44. A nechav jich, opět odšel, a modlil se potřetí, touž řeč říkaje. (Mt 26, 39-44)

[...]

Nezapomínej nikdy, o křesťane! za jakou cenu, jakými ouzkostmi a bolestmi Ježíš duši tvou vykoupil. Možno-li pak tobě náležitě vážiti sobě této lásky? kterážto se ani nejukrutnější nehrozila smrti, aby pravého života zjednala tobě? Můžeš-li pak jemu odepříti opětné lásky své, o kterou tě kleče, trna, těžce raněný, a ještě málo jen hodin před smrtí svou prosí? – O nikoli, té Jemu odepříti nemůžeš, nechtě nenáviděti sebe sám!

Modlitba. Bože! hrozní jsou soudové Tvoji, jež i toho stíhají, v němžto Jsi největší měl zalíbení; jest však i nevyzpytatedlná a vznešená láska Tvá, kterážto ani vlastního Syna neušetřila pro vykoupení naše; račiž nám uděliti nezměnitelnou lásku k Tobě, aby nesvaté žádosti světské v nás se shladily, a Božská láska Ducha Tvého povždy vládla námi. Za to Tebe prosíme skrze téhož Pána, Ježíše Krista. Amen.

[...]

X. zastavení - Ježíše svlékají z roucha

23. Žoldnéři pak, když Ježíše ukřižovali, vzali roucha jeho, (a učinili čtyři díly, každému rytíři díl), a sukni. Byla pak sukně nesšívaná, ale od vrchu všecka naskrze setkaná. 24. I řekli mezi sebou: Neroztrhujme jí, ale losujme o ni, čí bude. Aby se naplnilo písmo, řkoucí: Rozdělili sobě roucho mé, a o můj oděv metali los. Tedy žoldnéři tak učinili. (Jn 19, 23-24)
17. Protož mne Otec miluje, že já pokládám duši svou, abych ji zase vzal.
18. Nižádnýť jí nebéře ode mne, ale já pokládám ji sám od sebe. Mám moc položiti ji, a mám moc zase vzíti ji. To přikázaní vzal jsem od Otce svého. (Jn 10, 17-18)

[...]

Poznej v tomto tajemství utrpení Ježíšova, kterak Vykupitel Tvůj za skutky těla našeho trpí. Tak musíme starého člověka ze sebe svléknouti, jako byl Ježíš svlečen s roucha svého. Tak se musíme bez pokrytství přímým srdcem důvěrně před Bohem ukázati. Pak nám bude darován oděv nový, roucho svadební skrze utrpení Páně!

Motlitba. Nejdobrotivější! nejmilosrdnější Bože, kterýžto dítkám svým toliko odejímáš, co jim škodí, a jen pro to béreš, abys jim dal více, a co lepšího jest; a zbav nás ode všech hříšných náchylností k věcem tohoto světa, a přiodiž duši naši spravedlností: srdci uděl lásky k Tobě, dobré vůli síly a setrvání a rozumu pravého poznání. Toho všeho rač nám dáti skrze Ježíše Krista Pána našeho. Amen.

[...]

XI. zastavení - Ježíš je přibit na kříž

I vedli jej až na místo Golgota, to jest, (vyložil-li by), popravné místo. I dávali mu píti víno s mirrou, ale on nepřijal. A ukřižovavše jej, rozdělili roucha jeho, mecíce o ně los, kdo by co vzíti měl. A byla hodina třetí, když ho ukřižovali. A byl nápis viny jeho napsán: Král Židovský. Ukřižovali také s ním dva lotry, jednoho na pravici, a druhého na levici jeho. (Mk 15, 22-27)
34. Tedy Ježíš řekl: Otče, odpusť jim, neboť nevědí, co činí. A rozdělivše roucho jeho, metali los. 35. I stál lid, dívaje se. A posmívali se jemu knížata {biskupové} s nimi, řkouce: Jinýmť spomáhal, nechať pomůže sám sobě, jestliže on jest Kristus, ten Boží zvolený. 36. Posmívali se pak jemu i žoldnéři, přistupujíce a octa podávajíce jemu, 37. A říkajíce: Jsi-li ty král ten Židovský, spomoziž sám sobě. 38. A byl také i nápis napsaný nad ním, literami Řeckými a Latinskými a Židovskými: Tento jest král Židovský. 39. Jeden pak z těch zločinců, kteříž s ním viseli, rouhal se jemu, řka: Jsi-li ty Kristus, spomoziž sobě i nám. 40. A odpověděv druhý, trestal ho, řka: Ani ty se Boha nebojíš, ješto jsi v témž potupení? 41. A my zajisté spravedlivě, nebo hodnou pomstu za skutky své béřeme, ale tento nic zlého neučinil. 42. I dí Ježíšovi: Pane, rozpomeň se na mne, když přijdeš do království svého. 43. I řekl mu Ježíš: Amen pravím tobě, dnes budeš se mnou v ráji. (Lk 23, 34-43)

[...]

Nepochopitelná to divokost a ukrutnost katanů k outlému a tichému Beránku a hroznéť to a nelidské s ním nakládání. Jisté však jest, že hříchové naši Ježíše umučili a ukřižovali. Naše od Boha se uchylování, převrácená chtivost a podvod ďábelský zmařili v nás obraz Boží, a aby nám opět navrácen byl, vidíme Vykupitele svého přemnohými ranami zohaveného a člověku sotva již podobného.

Motlitba. O Bože! hluboce zahanbeni uznáváme vinu svou, kterou vlastní Syn Tvůj toliko velikými mukami na kříži smazati mohl: rač dáti, aby pokorná prosba srdcí našich nás hodné milosti Tvé učinivši předrahou cestou této milosti k věčnému blahoslavenství nás přivedla. Toto račiž nám dáti skrze bolestné rány našeho Spasitele, Jehožto na kříži přibitého, jakožto našeho pravého Boha velebíme a Jemu se klaníme. Amen.

[...]

XII. zastavení - Ježíš na kříži umírá

25. Stály pak u kříže Ježíšova matka jeho a sestra matky jeho, Maria Kleofášova, a Maria Magdaléna. 26. Tedy Ježíš uzřev matku, a učedlníka tu stojícího, kteréhož miloval, řekl matce své: Ženo, aj, syn tvůj. 27. Potom řekl učedlníkovi: Aj, matka tvá. A od té hodiny přijal ji učedlník ten k sobě. 28. Potom věda Ježíš, že již všecko dokonáno jest, aby se naplnilo písmo, řekl: Žízním. 29. Byla pak tu postavena nádoba plná octa. Tedy oni naplnivše hubu octem, a obloživše yzopem, podali ústům jeho. 30. A když okusil Ježíš octa, řekl: Dokonánoť jest. A nakloniv hlavy, ducha Otci poručil. (Jn 19, 25-30)
50. Ježíš pak opět zvolav hlasem velikým, vypustil duši. 51. A aj, opona chrámová roztrhla se na dvé, od vrchu až dolů, a země se třásla, a skálé se pukalo, (Mt 27, 50-51)

[...]

Vyzdvihujiť kříž, na němž Ježíš – život náš – visí. Tudy se spojuje nebe s zemí. Přibité, daleko roztažené ruce Vykupitelovy žehnají celý svět. Andělé a lidé majíť patříti na ten veliký div, kterak Bůh smířen, hřích vyhlazen a odňata jest moc peklu. Zaraduj se hříšníku! Ježíš za Tebe se přimlouvá, Ježíš vykoupení dokonává; ukřižovaný Syn a Bůh věčný, smířené člověčenství a svaté Božství jsou spojeny opět. Poslední dechnutí Kristovo dává opět světu život věčný.

Modlitba. Věčný, milosrdný Bože! kterýžto Jsi Jednorozeného po tolika trápení přijal opět v otcovský klín svůj! dej ať i my po skonání tohoto strasti plného života, v plné důvěře v dosáhlé smíření a v naděj stráveného, dosáhneme slávy s Synem Tvým, Jehožto co Boha a Pána svého velebíme a Jemu se klaníme. Amen.

[...]

XIII. zastavení - Tělo Ježíšovo leží Marii na klíně

31. Židé pak, aby nezůstala na kříži těla na sobotu, poněvadž byl den připravování, (byl zajisté veliký ten den sobotní), prosili Piláta, aby zlámáni byli hnátové jejich, a byli složeni. 32. I přišli žoldnéři, a prvnímu zajisté zlámali hnáty, i druhému, kterýž ukřižován byl s ním. 33. Ale k Ježíšovi přišedše, jakž uzřeli jej již mrtvého, nelámali hnátů jeho. 34. Ale jeden z žoldnéřů bok jeho kopím otevřel, a hned vyšla krev a voda. 35. A ten, kterýž viděl, svědectví vydal, a pravé jest svědectví jeho. Onť ví, že pravé věci praví, abyste vy věřili. 36. Stalo se pak to, aby se naplnilo to písmo: Kost jeho nebude zlámána. 37. A opět jiné písmo dí: Uzříť, v koho jsou bodli. 38. Potom pak prosil Piláta Jozef z Arimatie, (kterýž byl učedlník Ježíšův, ale tajný, pro strach Židovský), aby sňal tělo Ježíšovo. I dopustil Pilát. A on přišed, sňal tělo Ježíšovo. (Jn 19, 31-38)
[...]

Kristus se stal jměním, a tudy i všecko, což Jeho jest, jest i naše. Jeho Otec jest Otec náš; Jeho Bůh, jest Bůh náš; Jeho Matka, jest Matka naše, jeho nebe jest nebe naše: Jeho sláva, jest sláva naše, jeho tělo a krev jest pokrm a nápoj náš. Pohnutý to pohled tělo Ježíšovo Marii na klíně! tak se skončí s Bohem všecko přestálé trápení. Posilniž se srdce mé! trp a setrvej, až tě šťastné dokonání k Ježíši a k Marii přivede.

Modlitba. Bože, Otče milosrdný! Tys vštípil v nás nevyslovitelná toužení po říši milovaného Syna Tvého: rač nám uděliti skrze přímluvu nejblahoslavenější Matky Marie, abychom se těšili u víře z utrpení a smrti Spasitele našeho, až se na nás zjeví sláva Jeho, v kteréžto Jej věčně velebiti a Jemu se klaněti budeme. Amen.

[...]

XIV. zastavení - Tělo Ježíšovo kladou do hrobu

41. A byla na tom místě, kdež ukřižován byl, zahrada, a v zahradě hrob nový, v němž ještě žádný nebyl pochován. 42. Protož tu pro den připravování Židovský, že blízko byl ten hrob, položili Ježíše. (Jn 19, 41-42)
53. A složiv je, obvinul v kment, a pochoval je v hrobě vytesaném, v kterémž ještě nikdy nebyl žádný pochován. 54. A byl den připravování, a sobota se začínala. 55. Šedše pak také za ním ženy, kteréž byly s Ježíšem přišly z Galilee, pohleděly na hrob, a kterak pochováno bylo tělo jeho. 56. Vrátivše se pak, připravily vonné věci a masti, ale v sobotu odpočinuly, podlé přikázaní. (Lk 23, 53-56)

[...]

Hrobem Kristovým budiž srdce tvé. Budiž to hrob nový, v němžto ještě žádný pohřben nebyl. Nedej v srdci svém příbytku žádné jiné lásce, než pouze jen lásce k nejvyššímu dobrému. Budiž ozdobené nevinností a čistotou, krásnými skutky lásky; závorou jeho budiž bdění a modlitba, a opatřující pečetí jeho každodenní kříž. Pak Spasitele svého každým přijímáním slušně pochováš, a při vzkříšení podle podobenství Jeho, šťastně z mrtvých vstaneš.

Motlitba. O Bože, jediné toužení věřících! připrav velebnému Synu Tvému slušný a hodný příbytek v srdci našem, tak aby požívání Jeho těla a krve rozmnožilo v nás milost Tvou, na zemi nás posvětilo a v nebi patřením Tebe věčně spasilo. Amen.

[...]

Závěrka

O duše křesťanská! teď jsi se opět oddala Spasiteli svému! Rciž jen srdcem laskavým a věrným: „Pane, celý jsem Tvůj, Tys celý můj!“ – Nedávej se uchvátiti opět marnostem světským. Spasitel tvůj za tebe umřel, budiž nyní vděčně živ ty pro něho. Neníť jiné oběti našeho vykoupení, než oběť Ježíše Krista. Zachovej bedlivě drahý poklad tento, on tobě budiž silou života, útěchou v smrti a blažeností na onom světě.

Modlitba. Popřej nám, o milosrdný Pane! abychom zachovali utrpení Spasitele našeho vděčně v paměti, a skrze hrozná muka Jeho, žádostí světských se vystříhali, náš kříž ochotně nesli, a ve všech spasitelnostech prospívali, až Tobě co oučastníci království nebeského neustálou chválu vzdávati věčně klaněti se moci budeme, v Kristu Ježíši Pánu našem. Amen.

_________________________________________

POZNÁMKY

1) Citace z Bible vybrány dle doporučení na stránkách Via Crucis http://via-crucis.e-is.pro/ ovšem ve verzi Bible kralické v zájmu lepšího souznění s jazykem knihy Kvítí z ráje božského.

2) V úvodu citovaného textu u jednotlivých zastavení je vždy vypuštěna pasáž: Klaníme se Tobě, o Pane Ježíši Kriste! a dobrořečíme Tobě! Neboť Jsi křížem svým svatým svět vykoupil.

3) V závěru citovaného textu u jednotlivých zastavení je vždy vypuštěna pasáž: Otče náš atd. Zdrávas Maria atd. Ukřižovaný Pane Ježíši Kriste! smiluj se nad námi!

4) Nadpisy / názvy jednotlivých zastavení převedeny do moderní češtiny.

Autor: Tomáš Břicháček | neděle 10.4.2016 15:00 | karma článku: 24.24 | přečteno: 11138x

Další články blogera

Tomáš Břicháček

Tento týden v EU (88)

Jaderná energie přestává být v EU v nemilosti. Akt o kritických surovinách byl definitivně přijat. Soudní dvůr EU projde významnou reformou. Charles Michel říká, že pokud chceme mír, musíme se připravit na válku.

22.3.2024 v 15:30 | Karma článku: 11.99 | Přečteno: 118 | Diskuse

Tomáš Břicháček

Tento týden v EU (87)

Unijní orgány se chtějí více zaměřit na klimatická rizika. Komise doporučila zahájení přístupových rozhovorů s Bosnou. Evropský parlament chystá žalobu na Komisi kvůli uvolnění části blokovaných peněz z fondů Maďarsku.

15.3.2024 v 15:30 | Karma článku: 11.94 | Přečteno: 113 | Diskuse

Tomáš Břicháček

Tento týden v EU (86)

Brusel představil první strategii EU pro obranný průmysl. Ursula von der Leyenová získala nominaci EPP pro další funkční období. Komise zahájila průzkum mínění zemědělců o administrativních překážkách. Unie slavila MDŽ.

8.3.2024 v 15:30 | Karma článku: 14.33 | Přečteno: 139 | Diskuse

Tomáš Břicháček

Korespondenční volba v kontextu aktuálních ohrožení demokracie

Demokracie dnes čelí mnoha výzvám. Tu je z ní ukusováno, tu je umlčována, tu si ji někdo přivlastňuje, tu ji někdo chce vylepšovat. Zavedení korespondenční volby by představovalo dodatečný destabilizační prvek.

2.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 26.91 | Přečteno: 513 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Vlastík Fürst

Velkopáteční zastavení může prospět i ateistům

Velký pátek není v naší zemi svátkem moc dlouho. Volný den máme až od roku 2016. Otázkou je, jak s tímto volnem naložíme. Můžeme vyrazit na nákupy či za zábavou, nebo je možné se rozhodnout, že ho budeme „slavit“.

29.3.2024 v 9:05 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 14 | Diskuse

Karel Trčálek

Fialova vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že se v Česku už žije líp!

ANO, bude líp! Pan premiér se opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost je však nutné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou

29.3.2024 v 8:16 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 71 | Diskuse

Filip Vracovský

Česko jako země plná ateistů a agnostiků přesto žije z křestanských tradic a k Rusku

nebo Ukrajině má poměrně blízko. Těžko však může chápat Blízký východ . Než se v další sérii blogů vrátím do kuchyně dovolte ještě jednu úvahu laika....

29.3.2024 v 7:49 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 78 |

Ladislav Pokorný

Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp

Pan premiér se v médiích opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost by však bylo vhodné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou.

28.3.2024 v 16:51 | Karma článku: 37.25 | Přečteno: 852 | Diskuse

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 33.36 | Přečteno: 3213 | Diskuse
Počet článků 337 Celková karma 15.79 Průměrná čtenost 1224

Právník se specializací na právo Evropské unie a mezinárodní právo soukromé. Publicista věnující se dění na úrovni EU, obecným otázkám evropské integrace a příležitostně dalším tématům. Osobní stránky: http://brichacek.cs-retromusic.net/  

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...