Polsko na bruselském pranýři

15. 01. 2016 20:00:00
Evropská komise 13. ledna rozhodla o spuštění mechanismu kontroly dodržování právního státu v Polsku. Nezamlouvají se jí reformy ústavního soudnictví a veřejnoprávních médií, které schválil polský parlament...

... Tímto nedůstojným pranýřem, který nemá oporu v zakládacích smlouvách EU a postrádá jakoukoli legitimitu, se Brusel vměšuje do čistě vnitropolitických záležitostí členského státu.

Strana Právo a spravedlnost (PiS) v říjnu 2015 s převahou zvítězila v polských parlamentních volbách a získala absolutní většinu křesel v Sejmu i Senátu. Tento výsledek spolu s nedlouho předtím vyhranými prezidentskými volbami znamenal triumfální návrat k moci.

PiS je stranou autenticky konzervativní hájící tradiční křesťanské hodnoty, vlastenectví, národní stát, politickou politiku – čili vše, co je pro evropský liberálně-levicový mainstream noční můrou. Liberální média, politické reprezentace západoevropských zemí, ani instituce EU takové potížisty nespolupracující na společné vizi „pokroku“ v lásce nemají a dávají jim to všemožně najevo. Něco o tom vědí už Maďaři.

Vítězná strana se silným demokratickým mandátem se rychle a rasantně dala do prosazování svého politického programu. Nerozpakovala se mimo jiné jít do konfliktu o složení a fungování Ústavního tribunálu, když předchozí liberální vládnoucí garnitura vytvořila takové podmínky, že soud by byl jejím hlasem z politického záhrobí a paralelním centrem moci ve státě. Reforma přináší mimo jiné posílení významu kolektivního rozhodování Ústavního tribunálu v plénu na úkor malých senátů, což by mělo zajistit konzistentnost rozhodování a omezit libovůli soudců v torpédování přijaté legislativy. (V podrobnostech viz rozbor Zdeňka Koudelky Spor o polský Ústavní tribunál, 2. 1. 2016.)

Dále byla schválena reforma veřejnoprávních médií, která dá větší kontrolu nad nimi vládě, a měla by zajistit, že veřejné sdělovací prostředky budou sloužit národním zájmům. Pravomoc jmenovat a odvolávat šéfy veřejnoprávní televize a rozhlasu bude v rukou ministra státního pokladu. Až dosud byly řídící funkce obsazovány na základě veřejných konkurzů a fungovaly v duchu nekontrolované a netransparentní samovlády à la Česká televize.

Bruselu se reformy ústavního soudnictví a veřejnoprávních médií nelíbí. Ředitelé zeměkoule v Komisi i europarlamentu jsou na nohou a cítí se být těmi nejpovolanějšími, kdo by měl na Polsko svrchu dohlížet. Co na tom, že jde o vnitřní záležitosti členského státu zcela mimo sféru pravomocí Unie?

„Rule of law“ jako nástroj Bruselu pro zasahování do vnitrostátní politiky

Komise vůči Polsku poprvé postupuje podle nového mechanismu, který nastínila ve svém sdělení „Nový rámec EU pro posílení právního státu“ (COM/2014/0158 final) z 11. března 2014. V tomto dokumentu se sebevědomě pasovala do role „nezávislé strážkyně hodnot Unie“ a dohlížitele nad dodržováním zásad demokratického právního státu ve všech členských státech a pro tyto účely si sama zavedla novou proceduru „pro řešení situací, kdy dochází k systémovému ohrožení právního státu”.

Uvedené proceduře, kterou Komise vytvořila zcela jednostranně a bez dostatečného základu v primárním právu, a jejím širším souvislostem se podrobně věnuji v článku „Rule of law“, nebo „rule of Brussels“? (Revue Politika č. 10/2014). V kostce řečeno jde o jakýsi postup „grilování“ členského státu ze strany bruselské administrativy, při němž by měl členský stát Komisi vysvětlovat svoje kroky, v nichž tato spatřuje ohrožení právního státu, a posléze by se měl podřídit jejím případným „doporučením“. Pokud se lustrovaný stát nepodřídí, bude mu hrozit, že Komise iniciuje postup podle článku 7 Smlouvy o Evropské unii (SEU), která umožňuje sankcionovat členský stát, který závažně porušuje hodnoty Unie uvedené v článku 2 SEU (mezi které patří mimo jiné hodnoty demokracie a právního státu), a to v krajním případě i pozastavením některých členských práv včetně hlasovacích práv v Radě.

Abstraktní pojem „právního státu“ má pro Komisi ten půvab, že spolu s dalšími hodnotami Unie uvedenými v článku 2 SEU zavazuje členské státy obecně bez dalšího, tedy aniž by musela být dána jakákoli jiná souvislost s právem EU, tj. bez ohledu na to, zda se pohybují v poli působnosti Unie. Proto se Komise chápe „právního státu“ jako vstupenky do hájemství členských států, jako prostředku nátlaku, kterým míní vstupovat do vnitrostátní politiky a prosazovat svou politickou linii bez ohledu na hranice kompetencí Unie.

Bude bruselská nevolená garnitura přezkušovat národní parlamenty z demokracie?

Je pozoruhodné, a je v tom i nemálo absurdity a tragikomičnosti, že právě Evropská komise se cítí být povolána dohlížet nad dodržováním demokracie a právního státu v členských státech.

Vážně si někdo dovolí požadovat, aby se členské státy ohledně dodržování zásad právního státu, čili v otázkách ústavněprávní povahy, zodpovídaly Komisi jakožto unijní exekutivě a administrativě, tj. bruselským nevoleným prominentům a úředníkům? Mají najmenovaní unijní komisaři a jejich byrokraté z dálky školit a přezkušovat národní parlamenty z demokracie a zásad právního státu? Jde o skutečně extrémní ukázku velkopanské arogance a pocitu výlučnosti, které panují v prostředí bruselských „elit“!

Mají vůbec instituce EU právo kohokoli poučovat o demokracii a právním státu? Vždyť ve vzdálených, složitých, nekontrolovatelných nadstátních strukturách a při absenci evropského politického národa (démos) a veřejného prostoru ze své podstaty žádná demokracie fungovat nemůže. Navíc jaký vůbec mají unijní instituce respekt k demokracii – např. k výsledkům referend v členských státech? Jak respektují svobodu slova – viz např. boj proti „nenávisti“ na internetu v souvislosti s imigrační krizí? Jde-li konkrétně o dodržování práva, jaký respekt mají k přijatým pravidlům unijního práva – viz např. porušování klíčových pravidel měnové unie nejen v začátku dluhové krize?

Dále je třeba stále připomínat, že Komise si chce usurpovat pravomoc, kterou ji nikdo nesvěřil. Zakládací smlouvy ji dávají právo iniciovat postupy podle článku 7 SEU, rozhodování o osudu dotčeného státu je však plně v rukou Evropské rady, Rady a Evropského parlamentu. K sankcím proti členskému státu lze přikročit až poté, co Evropská rada jednomyslně (kromě hlasu dotčeného státu) se souhlasem Evropského parlamentu rozhodne o tom, že došlo k závažnému a trvajícímu porušení hodnot uvedených v článku 2 SEU.

Podtrženo a sečteno Komise má k předvolávání členských států na kobereček ve věcech „rule of law“, jejich popotahování, veřejnému pranýřování a úkolování nulový mandát a nulovou legitimitu.

Hrátky Bruselu s právním státem je třeba zarazit

Věřme, že polská politická reprezentace se neomaleným jednáním Evropské komise, které nemá oporu v primárním právu EU a které je zcela nelegitimní, nenechá zastrašit a bude pokračovat ve svých reformách bez ohledu na vnější tlaky.

Může se předně opřít o přímý a silný demokratický mandát od svých voličů. Může také spoléhat na to, že nelze rozumně očekávat, že by Polsko v rámci postupu podle článku 7 SEU bylo sankcionováno – maďarský premiér Viktor Orbán již veřejně přislíbil, že by takové rozhodnutí vetoval; nevěřím, že by se našlo mnoho států ochotných jít do konfrontace s Polskem, třeba nakonec vůbec žádný. Na tomto půdorysu je hrozba článkem 7 jenom papírovým tygrem a celý „postup na ochranu právního státu“, kterým šermuje Komise, je jen nafouknutou bublinou.

Expanzivní choutky Komise schované pod hlavičku ochrany právního státu je třeba utnout v základu. Nejde tu o žádný právní stát, ale o snahy bruselského aparátu stále více se vměšovat do vnitrostátních záležitostí. Doufejme, že si na Polsku vyláme zuby a celá nedůstojná hra s „rule of law“ skončí ve ztracenu.

Psáno pro revue Pravý břeh

Autor: Tomáš Břicháček | pátek 15.1.2016 20:00 | karma článku: 35.41 | přečteno: 855x

Další články blogera

Tomáš Břicháček

Tento týden v EU (88)

Jaderná energie přestává být v EU v nemilosti. Akt o kritických surovinách byl definitivně přijat. Soudní dvůr EU projde významnou reformou. Charles Michel říká, že pokud chceme mír, musíme se připravit na válku.

22.3.2024 v 15:30 | Karma článku: 11.98 | Přečteno: 117 | Diskuse

Tomáš Břicháček

Tento týden v EU (87)

Unijní orgány se chtějí více zaměřit na klimatická rizika. Komise doporučila zahájení přístupových rozhovorů s Bosnou. Evropský parlament chystá žalobu na Komisi kvůli uvolnění části blokovaných peněz z fondů Maďarsku.

15.3.2024 v 15:30 | Karma článku: 11.94 | Přečteno: 113 | Diskuse

Tomáš Břicháček

Tento týden v EU (86)

Brusel představil první strategii EU pro obranný průmysl. Ursula von der Leyenová získala nominaci EPP pro další funkční období. Komise zahájila průzkum mínění zemědělců o administrativních překážkách. Unie slavila MDŽ.

8.3.2024 v 15:30 | Karma článku: 14.33 | Přečteno: 139 | Diskuse

Tomáš Břicháček

Korespondenční volba v kontextu aktuálních ohrožení demokracie

Demokracie dnes čelí mnoha výzvám. Tu je z ní ukusováno, tu je umlčována, tu si ji někdo přivlastňuje, tu ji někdo chce vylepšovat. Zavedení korespondenční volby by představovalo dodatečný destabilizační prvek.

2.3.2024 v 8:00 | Karma článku: 26.91 | Přečteno: 513 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jiří Žamboch

Putinovo dnešní vojenské srovnání NATO a Ruska záměrně kulhá.Situace Ruska je o dost lepší

Dnešní srovnání NATO Putinem dalším chytrým Putinovým tahem.Prohlášení "Rusko vydává desetkrát méně na obranu než Spojené státy, tak je ruský útok na NATO nesmyslný." má ukolébat veřejnost evropských členů NATO.Je to však jinak.

28.3.2024 v 20:10 | Karma článku: 7.71 | Přečteno: 144 | Diskuse

Jan Pavelec

ČR má se svým upoceným pojetím liberalismu 200 let zpoždění.

Podle Listiny základních práv a svobod se Česká republika nesmí vázat na jakoukoliv výlučnou ideologii či náboženské vyznání, a podle Ústavy má být státem sociálním, nikoliv (neo)liberálním.

28.3.2024 v 15:50 | Karma článku: 13.08 | Přečteno: 194 | Diskuse

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 28.65 | Přečteno: 602 | Diskuse

Petr Duchoslav

Ruský břeh Roberta Fica

Jsem proslovenský, dělám vlasteneckou a suverénní politiku, vše jen pro národ. Tak by se stručně dala charakterizovat politika staronového premiéra Roberta Fica. Zní to sice líbivě, ale realita je bohužel jiná.

27.3.2024 v 9:24 | Karma článku: 25.26 | Přečteno: 527 | Diskuse

Petr Štrompf

Utažený kremelský šroub. Stržený závit pak způsobí pohromu

Islamisté vraždící v Moskvě. Mrtví na obou stranách ukrajinské fronty. Represe režimu, žijícího ve strachu o sebe samého. Šrouby stále utahuje a bude je utahovat ještě víc.

26.3.2024 v 17:34 | Karma článku: 18.92 | Přečteno: 471 | Diskuse
Počet článků 337 Celková karma 15.79 Průměrná čtenost 1224

Právník se specializací na právo Evropské unie a mezinárodní právo soukromé. Publicista věnující se dění na úrovni EU, obecným otázkám evropské integrace a příležitostně dalším tématům. Osobní stránky: http://brichacek.cs-retromusic.net/  

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...